Iskolánk az idei tanévben is elnyerte a Boldog iskola címet. A boldogságórákon minden hónapban egy-egy témakörrel foglalkozik a 4.b osztály lelkes kis csapata Schüssler Mónika néni irányításával. Az alábbiakban az ő beszámolóin keresztül mindenki bepillanthat a különleges boldogságórákba, s talán ötleteket is csenhet, hogy a hétköznapok a következő esztendő során is kicsit boldogabbá váljanak.

Október

Októberben az optimizmus témakörében oldottunk meg feladatokat, és ismerkedtünk meg különböző játékokkal.

  1. Elkészítettük az osztály boldogságfalát. Most már erre a nagy szívre fogjuk kitűzni a számunkra fontos dolgokat és a szép munkákat.
  2. Mosolyláncot játszottunk, ami azt jelenti, hogy egy gyermek tolltartójába smiley-t tettünk, aki ezt egy mosollyal hálálta meg. Másnap továbbította a társának a smiley-t, és így egyre több mosolygós arc volt az osztályban.
  3. Könyvajánlót tartottam, mely során megismerték a gyerekek a Vidám Tapsi és Mérges Tapsi kalandjai című könyvet, amelyben az egyik szereplő, azaz az egyik nyúl optimista, a másik pesszimista. A történetek elolvasása után mindenki megállapította, hogy Vidám Tapsi bőrébe szívesebben bújna, hiszen neki általában sikerül elérni a céljait.
  4. Optimista megoldásokat kellett találni olyan szituációkra, amikor egy várva várt esemény meghiúsult. Mindenki megállapította, hogy ilyen helyzetekben is kilehet találni valami olyan megoldást, amely során még jól is érezzük magunkat, ahelyett, hogy bosszankodnánk.
  5. Másoltunk idézeteket, melyek a mosoly erejéről, és hatásairól szóltak.
  6. Kipróbáltuk a hahota jógát, és közben vidám percekkel gazdagodtunk.
  7. Mosolyokat is gyűjtöttünk. Elhatároztuk, hogy jókedvre derítjük otthon és az iskolában is azokat, akiket szeretünk, és akiknek valamiért nincs jó kedvük. Ezt az üzenő füzetben egy táblázatban rögzítettük, és pontokra váltottuk.

Vidám és mosolygós perceket szereztünk egymásnak!

November

A november a társas kapcsolatok hónapja volt. Minden korosztály számára fontosak a társas kapcsolatok ápolása, de a 4. osztályosok számára különösen, hiszen a kiskamaszkor megjelenésével a barátságok és a családi kapcsolatok terén is elég gyakoriak a „viharfelhők”, tehát a folyamatos törődés, ápolás nagyon fontos. Ezért mi igyekeztünk alaposan körüljárni ezt a témát.

  1. Megbeszéltük és ki is függesztettük az osztályban a köszönéssel és az iskolai élettel kapcsolatos illemszabályokat, és kitértünk a bemutatkozás és az ismerkedés szokásaira is.
  2. Élő szobor játékot játszottunk, melynek során a gyerekek csoportonként szobrot alkottak a barátságról, a szeretet érzéséről, és az anya-lánya, apa-fia kapcsolatról.
  3. Idézeteket olvastunk a barátságról, megbeszéltük, milyen egy jó barát.
  4. A társas kapcsolatokról logót készítettünk.
  5. Kérdőívet töltöttek ki a gyerekek, amelyben arra voltam kíváncsi, hogy szerintük mely tulajdonságok a legfontosabbak ahhoz, hogy valaki népszerű legyen az osztályban. Ennek eredményét természetesen kiértékeltük, és megbeszéltük.
  6. Ebben a hónapban az osztályban többen is sikereket értek el tanulmányi versenyeken. Ez jó alkalom volt arra, hogy beszélgessünk az irigységről, és, hogy milyen jó érzés együtt örülni a másikkal, így részese lehetünk társunk boldogságának.
  7. Az ő korukban már a társas kapcsolatok egy új színteréről, az internet is beszélnünk kell. Ezért nagyon örültem, hogy lehetőségük volt meghallgatni a gyerekeknek egy előadást Az internet veszélyei címmel, amelyet a rendőrség egyik szakembere tartott.
  8. Beszélgettünk a mobilozás illemszabályairól is.
  9. Saját tervezésű smiley-jeleket készítettek a gyerekek, majd közösen készítettünk az osztály életéről szóló fényképekből egy nagy smiley-formát, amit kitettünk az osztályterem ajtajára, és azóta is szívesen nézegetjük „nosztalgiázva” a közös élményeken, hiszen ezek tartják össze a társas kapcsolatokat.
  10. Együtt énekeltük Bagdi Bella: Pozitív mondóka és rosszkedvelűző dalait.
  11. Meghallgattuk CD-ről a Tapsi Relax – A nagy titok című mesét. Ez a történet arra világít rá, hogy mindenki más, de ezért nem kell csúfolni senkit, hiszen mindenki jó valamiben, mindenki értékes.
  12. A boldogságóra-munkafüzetből olyan feladatokat oldottunk meg, amelyek az igazi barátság és az értékes emberek témakörét tematizálták.
  13. Megbeszéltük, hogy kinek mi a kedvenc társasjátéka, és miért jó és értékes időtöltés a társasjátékozás.

Ezt a hónapot egy nagy, közös társasjátékozással fejeztük be, amely során a novemberi viharos szél messze fújta a gondokat, és a felhőtlen vidámság, móka, kacagás volt a főszereplő, no meg a gyerekek.

December

December a jó cselekedetek hónapja volt.

  1. Az év utolsó napjaiban a 4. b osztályos gyerekek jó cselekedetekkel próbálták vidámabbá tenni a fáradt tanító néniket és a felsős tanárokat is. Különböző szolgáltatásokkal várták a gyerekek az iskolába érkező pedagógusokat, az alábbi kínálatból lehetett választani: édesség, mosoly, masszírozás. (A két utóbbi volt a legkelendőbb.) Mindemellett bárki húzhatott a kosárból egy-egy pozitív gondolatot. A terv bevált, mosolyt csaltunk a fáradt arcokra! Az akciónak lett egy el nem tervezett mellékhatása is: a gyerekek ismét megérezték, hogy adni jó!
  2. Népszerűsítettük a boldogságórákat az óvodások körében, akik eljöttek hozzánk vendégségbe az iskolába, ahol megtanítottuk nekik Bagdi Bella egyik számát, a Pozitív mondókát, és karácsonyi dalokat énekeltünk nekik.
  3. Az iskola alsósai számára minden egyes gyertyagyújtás alkalmával elénekeltük a Bagdi Bella Pozitív mondókáját, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy ők is megtanulják!
  4. Az iskolai folyosó egyik központi falára készítettünk egy óriás szívet, mely az iskola életéről szóló fényképekkel van tele, hogy ezzel is világgá kürtöljük, BOLDOG ISKOLA vagyunk!
  5. Adakoztunk. Édességet gyűjtöttünk beteg, nehéz sorsú, gyermekotthonban élő gyerekek számára.
  6. Adj egy jó szót! Kis cetlikre egy-egy jó szót írtunk osztálytársainknak, családtagjainknak.
  7. Beszélgettünk arról, mit jelent a jó cselekedet.
  8. Gyakorlatban is megvalósítottuk: a szülőknek néptáncfellépéssel kedveskedtünk és rénszarvas asztali díszt készítettünk ajándékba.

Ez is egy eseménydús hónap volt, és azt gondolom, mindenki rájött, hogy az ünnep nem a drága ajándékoktól szép. A szeretet, az odafigyelés sokkal nagyobb ajándék!