A boldogságórák növelik a gyerekek önbizalmát, csökkentik szorongásukat, és segítenek abban, hogy jobban teljesítsenek az iskolában.

Boldogságórák az 1.b osztályban

SZEPTEMBER: Hála

Első osztályban a szeptember egy izgalmas, de nem könnyű hónap a gyerek, szülő és a tanító néni szemszögéből sem. A történet minden szereplője kíváncsian, és reményekkel telve indul ennek az időszaknak. Ezért nagyon fontos, hogy sok-sok játék, beszélgetés segítse a gyermekek óvoda-iskola átmenetét. Örültem, hogy ezt az időszakot a boldogságórák témakörei is segítik, és még egy fogódzkodót kapnak a gyerekek ahhoz, hogy a változás könnyedebb legyen. A hála talán egy kicsit megfoghatatlan, és nem a hétköznap része egy átlagos 6-7 éves gyerek életében, ezért is fontos, hogy beszélgessünk róla, és fókuszáljunk rá. Hiszen a hála segítségével eljuthatunk a negatív érzésektől a szeretet, és az elégedettség érzéseihez.

Beszélgettünk róla, hogy miért vagyunk hálásak anyukánknak, és apukánknak, majd utána készítettünk nekik egy ajándék hála szívet.

Hála

OKTÓBER: Optimizmus

Az 1.b osztályban mindenki mosolygósan és optimistán kezdte az iskolát. A boldogságórákon sokat beszélgettünk arról, hogy mit jelent ez a szó, hiszen a 6 éves gyerkőcök szókincsében ritkán szerepel. Történeteket fejeztünk be közösen, arra kellett csak figyelniük a gyerekeknek, hogy pozitív vége legyen

Megbeszéltük, hogy ha kifejlődött benned ez az erősség, akkor a legjobbakat várod az élettől, bízol abban, ami van, és ami jön. A jövővel kapcsolatban pozitív elvárásaid vannak.

Megtanultuk Balla Piroska: Az elveszett süni című versét, majd megbeszéltük, hogy a vers végén milyen jó dolog történik a kis sünivel, természetesen megtalálja a mamáját. A technika órán gyurmából is elkészítettük a sün családot.

Sajnos az életben nem minden szép és jó, ha valami szomorúságunk van, nem mindegy hogyan reagálunk ilyenkor. Ehhez nyújthat segítséget az önbizalom fejlesztő relaxáció pszichológus vezetésével (videóról). Mely során varázslatos utazás vár ránk a tengerek világába, ahol egy delfin családdal találkozunk a képzeletünk segítségével. Ezután, ha fáradtság gyötör, vagy valami miatt nincs, jókedve valakinek eszébe juthat, amit a delfin család mondott.

Az elsősök tolltartójukba kaptak „segítő” kártyákat melyek pozitív mondatok! Ezek mindig ott kell, hogy legyenek a tolltartóban, ott lapulnak, és ha valami nem sikerül elsőre, akkor csak rápillantanak, és eszükbe jut, hogy „sikerülni fog”!

Szmájlifigurákat és mosolyt ajándékoztak a társaiknak. Bagdi Bella Szép nap ölelj át engem és Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalai elvarázsolták a gyerekeket, és együtt éneklik rajzolás közben. Ennyi mosoly és optimizmus, örömteli pillanat után talán a szürke novemberi napok is vidámabbak lettek!

Optimizmus

NOVEMBER: Társas kapcsolatok

Első osztályban nagy jelentősége van ennek a témának, hiszen új intézményben, új szokások között, új pedagógussal és új társakkal ismerkednek a gyerkőcök. Így sok-sok feladaton keresztül ismerkedtünk magunkkal, egymással, és a barátkozás nem könnyű tudományával.

Mint minden olyan helyen ahol egy embernél több ember van természetesen az iskola sem mentes a konfliktusoktól.

A nagy titok című mesében( Tapsi relax) a kis róka pápaszemesnek csúfolja a pici baglyot, ezért Mackó tanító bácsi elviszi az állatokat egy erdei kirándulásra, hogy megtalálják a nagy titkot. A mese hallgatása után sok tanúságot fogalmaztunk meg mi is, és rájöttünk, hogy ez a nagy titok „Mindenki más! Mindenki tehetséges valamiben! Segítsünk egymásnak!”

Zenés lazító gyakorlatokat is végeztünk zenére.

Teó a teknős segítségével megtanultunk egy technikát, hogy hogyan, és miért kell behúzódni a teknőnkbe ha konfliktushelyzetbe, kerülünk. Ezt azóta is gyakoroljuk.

Szmájlikat készítettünk és ajándékoztunk osztálytársainknak. Majd egy osztályszmájlit is alkottunk, és kitettük az osztályban az összetartozás jegyében.

Fogadalmat tettünk, hogy a szabadidő eltöltése során törekszünk betartani ezeket az alapszabályokat: barátkozok, segítek, megbocsátok, kibékülök és udvarias vagyok.

Pozitív gondolatokat fogalmaztunk meg a november hónap kezdőbetűit felhasználva

Nagy változás az óvoda után az iskola. Egy elsős könnyen elveszik a sok szabály között. Ezért kitettük a táblára néhány szabályt (képpel). Ezekre fókuszálunk novemberben: Jelentkezem, ha beszélni szeretnék. Biztonságosan játszom.

Érzelmek: Megvizsgáltuk egymás arcát, hogy milyen, amikor boldogok vagyunk, szomorúak, vagy épp félünk valamitől.

Társas kapcsolatok

DECEMBER: Boldogító jó cselekedetek

Sokat beszélgettünk róla, hogy a karácsony lényege nem az ajándék, hanem a szeretet, és arról, hogy bár nagyon jó érzés kapni ajándékot, szeretetet, odafigyelést, de adni is legalább ilyen jó. Ezt ki is próbáltuk. Kaptak a gyerekek egy feladatlapot, melyet otthon szülői segítséggel kellett megoldani. Először ki kellett találni egy-egy jó cselekedetet egy osztálytárs, egy családtag és egy szabadon választott személy részére. Második lépés az volt, hogy megbeszéljék ezt a szülővel, és a szülő ráírja röviden megfogalmazva a papírra. (1. osztályosok). Majd közösen megbeszélték, hogy hogyan, és mikor lehet ezt megvalósítani ezeket. Ezután már csak cselekedni kellett. Nagyon jó volt látni a mosolyokat az arcokon, valóban megérezték, hogy adni jó!

„Nagy dolgokat nem tehetek, csak kicsiket nagy szeretettel.” (Teréz Anya)

Jó cselekedetek

JANUÁR: Célok kitűzése és elérése

Megbeszéltük, hogy akinek vannak céljaik azok boldogabbak, sikeresebbek és kiegyensúlyozottabbak. Hiszen a célokkal rendelkező emberek sokkal, nagyobb eséllyel érhetik el amit szeretnének, mert pontosan tudják, mit akarnak.

Mindenki gondolkozott, hogy mi legyen az ő egyéni célja, majd egy varázstükör segítségével elképzeltük, hogy ez már meg is valósult. Ezt le kellett rajzolni a gyerekeknek. Ezután mesélt a társaknak mindenki, hogy miért ezt a célt találta magának és, hogy mit tesz a céljaiért. Közben felmerült egy kérdés, amiről sokat beszélgettünk, hogy mi a különbség a vágyak és a célok között. Ezután elkészítettünk egy varázstükröt, amelyben az 1.b céljai voltak láthatóak. Ez alkalmat adott arra, hogy kitértünk arra is, hogy nemcsak az fontos, hogy elfogadjuk magunkat, és másokat olyannak amilyenek, hanem folyamatosan fejlődjünk, és ehhez célok kellenek.

„A lelkesedés diktálja az iramot, de a kitartás éri el a célt.” (Dan Millman)

Célok