Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola

Kalandra fel!

Erasmus-pályázat? Gondoltam az egyetemistáké, a fiataloké. Mára már tudom, hogy NEM.

Nagyon sok több éve, sőt több évtizede tanító kollégával találkoztam az Erasmus+ ösztöndíj keretében megrendezésre kerülő, történelemtanároknak szóló kurzuson, 2022. július 3–9. között a meseszép Rovinjban, Horvátországban. A kurzus címe: Kalandra fel! – IKT eszközök használata (nemcsak) történelem órákon volt.

Biztatott a jelentkezésre, segített és támogatott Tóth Margit kolléganő, aki iskolánk, a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola magyar nyelv és irodalom, rajz szakos tanára és egyben iskolánk koordinátora. Ezúton is szeretném megköszönni Neki a segítséget!

A kurzus trénere Krizsán Pál volt, aki munkája során igyekszik az új, interaktív, aktuális módszereket kipróbálni, óráin alkalmazni. Munkájának nagymestere, a 2018-as év szupertanára, Pilisvörösváron dolgozik. Eljött Rovinjba, hogy tudását, tapasztalatait megossza velünk. Bevezessen egy olyan világba, amely felkelti a gyermekek érdeklődését, amely programok, applikációk segítségével a pedagógusoknak és a gyermekeknek a legmegfelelőbb tanítási-tanulási környezetet biztosíthatja.

Tanfolyamnyitó prezentációjában nyíltan bemutatta az IKT alkalmazása ellen és mellett szóló érveket, nehézségeket, pozitív tapasztalatokat. Felhívta figyelmünket arra, hogy a digitalizáció jelenléte, az okostelefonok megléte arra sarkall bennünket, hogy ne elvegyük ezeket az eszközöket, hanem használjuk. Nem csodafegyver ez a tanításban, de hatékony, hisz a gyerekek digitális bennszülöttek. A szöveges információ nehezen köti le őket, esetleg nem értik meg, így viszont olyan feladatokat kaphatnak, amik képi információk, esetleg videók, melyek segítik ezek feldolgozását, elsajátítását.

A tanfolyam egy hetes időtartama alatt több mint 30 alkalmazást ismerhettünk meg, melyeket a Symbaloo felületére összegyűjtöttünk, digitális könyvtárat hozhattunk létre ezekből magunknak. Délelőtt fél 9–14 óráig munkálkodtunk. Naponta 5-6 alkalmazást átbeszéltünk. Nehézségi foka és idő függvénye volt, hogy mennyi időt tudtunk szánni egy-egyre. Vezetőnk nagyon türelmes és segítőkész volt. Azt akarta, hogy mindenki végig tudjon haladni az éppen aktuális feladaton. Hagyta, hogy kérdezzünk, odajött, válaszolt, segített. Türelméért külön köszönet! Naponta kaptunk szorgalmi feladatokat, házi feladatokat, melyeket a Lino felületére kellett feltöltenünk. Délután kikapcsolódásra, városnézésre, strandolásra is maradt időnk. A hihetetlenül szép és hangulatos rovinji belváros sikátoraival, kikötőivel, történelmi levegőjével örökre megmarad a szívünkben.

A tanult alkalmazások közül sok olyat is megismerhettünk, melyek a tanulási nehézséggel bíró gyerekeknek kiváló a magyarázatra, motiválja őket, valamint differenciálásra, de tehetséggondozásra is nagyon alkalmas.

A tanfolyam végére mindenki előtt világos lett, hogy ezek a programok, módszerek, applikációk a tanóra bármely szakaszában alkalmazhatók: motiválásra, új anyag feldolgozására, rendszerezésére, ismétlésre, összefoglalásra, számonkérésre, ellenőrzésre is. A tanári munka eredményességét, hatékonyságát növelik.

A kurzusra való jelentkezésemkor a célom az volt, hogy a világ, s benne a gyermekek ilyen nagymértékű változása és az informatika térhódítása mellett én is megújuljak, új tapasztalatokat szerezzek. Olyanokat, amelyek mára már elengedhetetlenné váltak. Úgy gondolom, nem volt hiába a törekvés.

Köszönöm a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola vezetőjének, koordinátorának támogató munkáját, valamint a JUTAKI Bt. – Hungary Expert a Tanárokért és a Diákokért képviselőinek a sikeres megvalósítást.

Bánáthy Jánosné