Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola

Tóth Margó beszámolója

A felhasználói élmény fokozása az iskolai könyvtárakban – avagy gyorstalpaló a 21. századi iskolai könyvtárakhoz.

Július 3–9. között a horvátországi Rovinjban vettem részt a könyvtárak megújulását célzó képzésen. A vasárnapi bemelegítő részt egy közös vacsorával folytattuk.

A képzésnek egy csodalatos klasszicista iskolaépület szolgált helyszínéül klímás, tágas és jól felszerelt termekkel.

Trénerünk és szakértőnk a rendkívül empatikus és kreatív könyvtáros-designer, Pataki Mariann volt.

Mi is az a UX, vagyis User Experience, és a könyvtárosnak miért is kell ezzel foglalkoznia?

A modern társadalom kihívásaira az oktatási és kulturális intézmények egyaránt reagálnak: próbálnak lépést tartani és alkalmazni az infokommunikációs eszközök adta lehetőségeket. Ha visszagondolunk, a könyvtárak voltak az első olyan közösségi terek, ahol elsőként jelent meg az internet-hozzáférés a lakosság számára. De ez a szerep nem tartott sokáig.

Így a könyvtárosok és a megváltozott felhasználói szokások távolodni kezdtek egymástól. Egyre kevesebb lett a látogató, hiszen megszűnt a könyvek kizárólagos információforrás jellege. Mígnem a könyvtárosok elkezdték más szemmel figyelni a kölcsönző vagy csak belépő vagy akár a folyosón csellengő potenciális olvasókat.

A kurzus minden szempontból előremutató, hiszen egy átmeneti korszak elején, a potenciális felhasználók igényeit figyelembe véve alakítja a könyvtári tereket és szolgáltatásokat felhasználóbaráttá.

Hogy ehhez mire is van szükség?

Gondolhatnánk, hogy a design pénz és tőke kérdése, de Mariann bebizonyította, hogy kreativitással és a már meglévő erőforrások átgondolásával is kialakíthatunk egy vonzó közösségi teret.

Megtanultunk a Z és Alfa generáció szemén keresztül nézni a világra, megbeszéltük, miket érezhetnek, milyen elvárásaik vannak a mostani iskolásoknak, és megalkottuk a User Personánkat, aki nem más, mint a tipikus mostani generáció megtestesítője.

Több külföldi példán keresztül láttuk, hogy vonzza a fiatalokat az újfajta közösségi tér: a spanyol cukorüzemből átkonvertált Cubit, ami médiatérrel, ikonikus jelzeteivel és színes programjaival kínál élményt.

Vagy Rosan Bosch holland designer változtatható funkciójú terei, melyek a minél többféle tanulási igényhez igazodnak, és a megszokott csendes „könyvtári” miliőt egy nyüzsgő, de akár kuckózásra is alkalmas helyszínné alakítják.

Meglátogattuk az ottani iskolai könyvtárat, elemeztük a terek és elrendezés harmóniáját.

Csütörtökön vendég előadónk, Simon Krisztina mutatta be a papírszínház alapjait és sokszínű kreatív felhasználásának lehetőségét az iskolai könyvtári gyakorlatban.

Pénteken Németh Szilvia, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium könyvtárosa ismertette könyvtáruk átalakítási folyamatát. A csoport saját lehetőségeit figyelembe véve kidolgozott személyre szabott fejlesztési terveket leendő UX-élményű könyvtáraihoz.

Rengeteg ötlettel, inspirációval és konkrét tervekkel tértem haza. Alig várom, hogy elkezdhessem a „saját” könyvtárunk alakítását! A szervezés, a képzés és a mesés helyszín mind felülmúlta a várakozásaimat.