Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola

Indul a „Legyen a beszélgetés mindenkié!” kihívás

Kedves Szülők, Gondviselők! Iskolánkban május közepén indul a „Legyen a beszélgetés mindenkié!” kihívás!

A kihívás keretében a gyerekek egy gyakorlatlistát kapnak az iskolában, mely letölthető a honlapunkról is: a „gyerek1” elnevezésű gyakorlatok az 1–3. osztályos tanulóknak szólnak, a „gyerek2” elnevezésű gyakorlatok a 4–8. osztályos tanulóknak, míg a „felnőtt” kategória a vállalkozó kedvű szülőknek, nagyszülőknek, ismerősöknek, a család barátainak. A „felnőtt” lista kinyomtatva az iskola portáján is átvehető.

Minden gyakorlatlistán olyan, kommunikációhoz kapcsolódó feladatokat találnak, melyek elvégzésével az egymáshoz való személyes kapcsolódást élhetik meg különböző helyzetekben, ezzel is gyakorolva az adott helyzethez szükséges társas és kommunikációs készségeket. Minden feladat mellett lehetőség van rövid visszajelzést írni hozzájuk kapcsolódóan, a gyakorlatok végén pedig egy általános visszajelzést adni a kihívásról. A kisebb gyerekeknek a gyakorlatok elvégzéséhez és a visszajelzés adásához szükség lehet a szülők, nagyszülők, nagyobb testvérek segítségére.

A gyerekek a gyakorlatlista mellett egy csuklópántot is kapnak, melyet az iskolában viselve jelezhetik társaiknak, hogy ők is részt vesznek a kihívásban, nyitottak a kommunikációra, kapcsolódásra. A csuklópánt iskolán kívüli viseléséről a szülő, gondviselő dönt, melyhez szempontokat a velemlehetbeszelgetni.hu oldalán találhat. Ahhoz, hogy a gyermek részt vehessen a kihívásban, nem kötelező viselni a csuklópántot, erről a gyermek és a szülő közösen dönt – ez csupán egy lehetőség, ami a közösséghez tartozás kifejezésére alkalmas.

Mi kell ahhoz, hogy részt vehessen valaki a játékban?

Végezzen el minél többet a gyakorlatlistán szereplő feladatok közül, és visszajelzéseivel együtt juttassa vissza a listát az osztályfőnöknek május 31-ig.

Minden gyakorlatot el kell végezni a listáról?

Nem, de arra bátorítunk mindenkit, hogy minél több helyzetben próbálja ki magát. Szabad próbálkozni, hibázni, újra próbálni, és megélni, hogy sikerül. A gyakorlás nagyon fontos a tanulásban, az apró sikerek pedig magabiztosságot adnak.

Egyedül kell elvégezni a gyakorlatokat?

A gyakorlatok elvégzéséhez a gyerekeknek segítségre lehet szüksége, főleg a kisebbeknek, például a válaszaik leírásában, vagy a beszélgetések megszervezésében. Fontos azonban arra figyelni, hogy amiben csak lehet, hagyjuk a gyerekeket érvényesülni. Kérdésekkel segíthetjük őket abban, hogy elmondják a véleményüket, de nem kell átfogalmazni azt. Az a tapasztalatunk, hogy a legkisebbeknek is nagyon értékes meglátásai vannak.

Mit tehet az, aki nem szeretné elvégezni a gyakorlatokat, de érdekli a kihívás?

Azzal, ha valaki az iskolában hordja a csuklópántot, és ezzel emlékezteti a társait arra, hogy részt vegyenek a kihívásban, nagyon sokat segít, ahogy azzal is, ha nyitottan fordul azok felé a társai felé, akik be próbálják őt vonni a feladatok megoldásába. Ebben az esetben egyszerűen írja fel a gyakorlatlistára a gyermek nevét, osztályát, és a lista végén megadott helyen jelezze, hogy milyen módon támogatta társait, osztályközösségét a programban való részvételben. Nincs „túl kicsi” hozzájárulás, minden szerep egyformán fontos!

Miért jó részt venni a kihívásban?

A kihívásban való részvétel segítségével sokféle kommunikációs helyzetben kipróbálhatjuk magunkat, többet tudhatunk meg önmagunkról és osztálytársainkról, családtagjainkról, kapcsolódhatunk a közösséghez. Emellett, abban az esetben, ha az iskola tanulóinak több, mint a fele részt vesz a programban, az iskola társasjátékcsomagot nyer, mely tovább segíti a tanulókat a közös élmények megélésében, a társas és kommunikációs készségek fejlesztésében.

Legyen a beszélgetés mindenkié!

gyerek1
gyerek2
felnőtt
VLB iskola – Velem lehet beszélgetni