Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola

Legyen a beszélgetés mindenkié!

Május a személyes kapcsolódás hónapja lesz! Csatlakozz a „Legyen a beszélgetés mindenkié” kihíváshoz!

A szavaknak, amiket használunk és annak, ahogy egymással kommunikálunk, ahogy egymással kapcsolódunk, nagy hatása van ránk és a másikra is, így 2006. június 1-jén megrendezték az első „Mondj valami szépet” napot, hogy felhívják annak fontosságára a figyelmet, hogy pozitívan forduljunk egymás felé. Ez egyszerűnek tűnhet, mégis előfordulhat, hogy azt éljük meg, valahol elakadunk a személyes kommunikációban, így májusban iskolánk csatlakozik a „Velem lehet beszélgetni” kezdeményezés iskolai változatához! De miért is fontos ez?

Korunk egyik nagy problémája, hogy többségünk nehezen lép személyes kapcsolatba más emberekkel, legyen szó olyanokról, akikkel napi kapcsolatban vagyunk, vagy olyanokról, akiket kevésbé ismerünk. Azt is megtapasztalhatjuk, hogy ami online könnyen megy, az szemtől szembe már sokkal kevésbé. Félhetünk a sikertelenségtől, a visszautasítástól, az ügyetlen beszélgetésektől, attól, hogy bénának tartanak minket. És ez a félelem nem csak a fiatalokra, hanem gyakran ránk, felnőttekre is igaz.

Ez a félelem azonban legyőzhető, ha szembemegyünk vele, azzal, ha belemegyünk azokba a helyzetekbe, amiktől tartunk. Szabályokkal, amiket ismerünk, a tudással, hogyan léphetünk vissza, egy olyan támogató környezetben, ahol lehetőségünk van gyakorolni, kipróbálni magunkat, tanulni egymásól, és ha kell, újra próbálkozni. A „Velem lehet beszélgetni” kezdeményezés arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a beszélgetés egy olyan készség, vagy készségek összessége, ami mindenkiben megvan – csak gyakorolni kell. Mindenki tud beszélgetni és mindenkivel lehet beszélgetni. Nem mindig, nem mindenhol, nem korlátok nélkül – de sokkal többször, mint ahányszor meg szoktuk tenni.

Kezdeményezésünk célja a rövid, személyes beszélgetések, a kapcsolatteremtés elősegítése, annak az érzésnek az erősítése, hogy tudunk és lehet másokkal személyesen beszélgetni, ismerőssel vagy ismeretlennel, akár kezdeményezőként, akár megszólítottként, elvárások, következmények nélkül, amennyiben kölcsönösen tiszteletben tartjuk egymást. Nem kötelező, hogy hosszabb beszélgetés, kapcsolat alakuljon ki, egyszerűen tudjunk, tanuljunk meg egy pillanatra megállni és a másikra odafigyelve beszélgetni bármiről, bármilyen olyan környezetben, ahol otthonosan mozgunk. Ez azért is nagyon fontos, mert kapcsolataink mennyisége és minősége kapcsolatban áll a lelki egészségünkkel, a társas-érzelmi készségeink szintje pedig a felnőttkori kapcsolataink minőségével, a munkaerőpiaci beválással, vagy az iskolai előmenetellel is pozitív összefüggésben vannak.

De mi az oka annak, hogy sokan és sokszor úgy érezzük, valami nem működik a kapcsolatainkban, miközben az a benyomásunk, hogy folyamatosan beszélgetünk? A beszélgetésnek, a másik emberre való odafigyelésnek van néhány nagyon fontos, emellett nagyon egyszerű szabálya, amikre gyakran mégsem figyelünk oda. Ezen azonban lehet javítani, ha ezeket megismerjük, és egyszerű, mindennapos helyzetekben, támogató környezetben (pl. iskola, család) begyakoroljuk őket – így jó eséllyel a legtöbb beszélgetésünk és kapcsolatunk is javulni fog. Persze ez így nagyon szépen hangzik, a gyakorlás azonban mindenképp rejt kockázatot, sikertelenséget. Ezt felnőttként talán könnyebben kezeljük, de egy gyereknek mindenképp szükséges lehet a támogatás, ráadásul a gyakorlás megtanítja a gyerekeket arra is, hogyan lépjenek ki egy nehéz helyzetből, egy olyan beszélgetésből, ahol kényelmetlenül érzik magukat, de jó, ha ezt védett körülmények közt, iskolai keretekben gyakorolhatják.

Hogyan tud segíteni gyermekének a programban való részvételben? Beszélgessenek otthon sokat arról, hogy milyen tapasztalatai vannak Önnek és gyermekének a másokkal való kapcsolódásban; hogy Önök hogyan igyekeznek jobban jelen lenni a személyes kapcsolataikban; miből érezhetjük, hogy figyelünk egymásra, figyelnek ránk. Jöjjenek el az iskola által szervezett rendezvényekre, biztassák gyermekük a családi napon és az egyéb, iskolai feladatokban való részvételre! Biztosítsunk gyermekeink számára egy olyan környezetet, ahol az egymáshoz való személyes kapcsolódás érték, és ahol az ebben való jártasság gyakorlását támogatjuk! Legyen a beszélgetés mindenkié!

Velem lehet beszélgetni