Épphogy véget ért az őszi szünet, nyolcadik évfolyamos tanulóink 2024. november 2. és 9. között diákmobilitáson vettek részt Amszterdamban intézményünk Erasmus+ akkreditációjának köszönhetően.
A többlépcsős válogatási folyamat eredményeként 8 fő (5 lány, 3 fiú) számára nyílt lehetőség a kiutazásra.
Fogadó iskolánk a Descartes nevét viselő Cartesius Lyceum volt, ahol a holland Erasmus+ koordinátor Dobrowka Ujec és két pedagógus, Claire de Roever és Michael de Vogel a hét folyamán szervezte, segítette szakmai tevékenységünket.
A holland diákokkal együtt olyan közös projekteket valósítottak meg tanulóink, melyek központi témája az európai örökség megértése a művészeten keresztül, az európai értékek, történelem és kultúra megismerése és a fenntarthatóság fontosságának megértése volt. A csoportos gyakorlati tevékenységek során jelentősen fejlődött tanulóink együttműködési, idegennyelvi kommunikációs készsége, szociális kompetenciája. Lehetőségük nyílt a helyi művészek megismerése, kreatív alkotó és fenntartható technikák elsajátítására, a filmkészítés alapjainak megismerésére. Diákjaink lelkesen dolgoztak minden nap. Holland kollégáink elismerően nyilatkoztak nyelvi szintjükről, tájékozottságukról, aktivitásukról is.
A kötött elfoglaltságok után jutott idő fakultatív programokra is. Megismerkedtünk Amszterdam gazdag kulturális és történelmi értékeivel. Bepillantást nyertünk a vidéki Hollandia életébe, a sajt- és facipő készítés rejtelmeibe, megcsodálhattuk a még működő szélmalmokat is. A mobilitás utolsó napján elutaztunk az Északi-tenger partjára is, ahol többen bokáig csobbantunk a csontig hatoló hideg vízbe.
A diákmobilitással egyidőben iskolánk két pedagógusa (Tóth Margit és Tömösiné Csúri Edina) job shadowingon vett részt ugyanabban az intézményben. Ők a holland oktatási rendszer és az iskola működésének tanulmányozásán túl idegen nyelvi (angol, spanyol), művészeti (képzőművészet, filmművészet, zene) és természettudományos órákat látogattak. Kollégáim saját vállalásuk megvalósításán túl szabadidejükben részt vettek a diákmobilitás sikeres megvalósításában is.
A mobilitás minden napján felejthetetlen, csodálatos élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodtunk. Túlzás nélkül kijelenthetem, hogy barátságok szövődtek a holland és magyar gyerekek között, akik már alig várják, hogy májusban Szegeden találkozzanak egymással!
Nagyon köszönöm Tóth Margit intézményi Erasmus+ koordinátornak a bizalmat, valamint a sok-sok segítséget a mobilitás megszervezésében és megvalósításában!
Lakatos Gabriella
kísérő pedagógus
A projektet az Európai Unió támogatta
Colorful Netherlands
The autumn break had just ended when our eighth-grade students participated in a student mobility program in Amsterdam between November 2 and 9, 2024, thanks to our institution's Erasmus+ accreditation. As a result of a multi-step selection process, 8 students (5 girls, 3 boys) were given the opportunity to travel.
Our host school was the Cartesius Lyceum, named after Descartes, where the Dutch Erasmus+ coordinator Dobrowka Ujec and two teachers, Claire de Roever and Michael de Vogel, organized and assisted with our professional activities throughout the week.
Together with the Dutch students, our students worked on projects centered around understanding European heritage through art, learning about European values, history, and culture, and understanding the importance of sustainability. During the group practical activities, our students significantly developed their collaboration, foreign language communication skills and social competencies. They had the opportunity to get to know local artists, learn creative and sustainable techniques, and explore the basics of filmmaking. Our students worked enthusiastically every day. Our Dutch colleagues spoke highly of their language skills, knowledge and level of engagement.
After the scheduled activities, there was time for optional programs as well. We got acquainted with Amsterdam’s rich cultural and historical heritage. We gained insight into life in rural Holland, the secrets of cheese and wooden shoe making, and even had the chance to admire the still-operating windmills. On the last day of the mobility, we traveled to the North Sea coast, where several of us dipped our ankles into the bone-chilling cold water.
At the same time as the student mobility, two of our teachers (Margit Tóth, Edina Tömösiné Csúri) participated in job shadowing at the same institution. In addition to studying the Dutch educational system and the school's operations, they attended foreign language (English, Spanish), arts (visual arts, film, music), and science classes. Besides fulfilling their own commitments, my colleagues also took part in the successful implementation of the student mobility during their free time.
Each day of the mobility was filled with unforgettable, wonderful experiences and valuable lessons. I can confidently say that friendships were formed between the Dutch and Hungarian students, who are already looking forward to meeting each other in Szeged in May.
I would like to sincerely thank Margit Tóth, the institutional Erasmus+ coordinator, for her trust and the numerous help she provided in organizing and implementing the mobility!
Gabriella Lakatos,
accompanying teacher
The project was supported by the European Union.